1. září 1949 byla v Prostějově otevřena čtyřletá Vyšší sociálně zdravotní škola. Ředitelkou školy se stala paní Ludmila Kášová, dle pamětníků žena energická, ale zároveň mající cit pro umění, neboť vedla přímo ve škole pěvecký sbor. Sídlem školy se stala budova bývalé Veřejné odborné školy pro ženská povolání, která byla postavena v roce 1931 na tehdejší Stalinově třídě č. 3. Sídlo školy se do dnešních dnů nezměnilo, pouze název ulice doznal změn. V roce 1962 se ze Stalinovy třídy stala třída Pionýrů a v roce 1991 se opět vrátilo původní pojmenování Vápenice, které pochází už z 18. století.
V prvních dvou letech ještě dobíhaly kurzy bývalé Školy pro ženská povolání, nižší ročníky již ovšem pracovaly podle nových osnov, a tak se již v třídních výkazech setkáme s předměty, jako byly zdravotní nauky, nauka o výživě, udržování ústavního prádla a praktický výcvik střídavý.
Ve školním roce 1951/52 došlo k další změně. Škola byla rozdělena na dvě samostatné větve - sociální a zdravotní. Větev zdravotní začala vychovávat dívky v oboru zdravotní sestra. Absolventky musely, mimo jiné, zvládnout celý balík tzv. zdravotních nauk, což byla anatomie, biologie, fyziologie, hygiena, mikrobiologie, patologie, laboratorní metody a první pomoc. Zůstala nauka o výživě, dále přibyla ošetřovatelská technika a byl rozšířen praktický výcvik. Všeobecně vzdělávací předměty zastupoval jazyk český, jazyk ruský, dějepis, občanská nauka, matematika, fyzika, chemie a tělesná výchova. Větev sociální byla jedinou v tehdejším Olomouckém kraji. Ve školním roce 1952/53 se větev zdravotní osamostatnila a vznikly dvě vyšší školy, a to zdravotnická a sociální, ovšem pod jednotnou správou.
Rozhodujícím pro další vývoj zdravotnického školství v Prostějově se stal školní rok 1953/54. Vyšší sociální škola byla zrušena a nahradila ji Škola pedagogická. Zdravotnická škola se osamostatnila, tedy získala samostatnou správu, a přešla z působnosti Ministerstva školství pod působnost Ministerstva zdravotnictví. Ředitelkou nově vzniklé instituce se stala paní Helena Valeriánová. Škola však nezískala svoji budovu, což v letech následujících způsobilo nemalé problémy.
První ředitelka samostatné zdravotnické školy Helena Valeriánová
Kromě ředitelky působily ve škole jako interní pouze dvě instruktorky, tedy zdravotní sestry s oprávněním prakticky vyučovat, deset učitelů bylo externích a sbor doplňovalo jedenáct lékařů. Otevřeny byly tři třídy s oborem dětských sester, celkem ve škole bylo v těchto letech okolo devadesáti studentek. Dvacet studentek bylo ubytováno v tzv. žákovském domově, který se nacházel ve stejné budově jako škola, byl však oddělen od výukových prostor. Žákyně se stravovaly ve školní jídelně Pedagogické školy. Pro provoz školy bylo vyčleněno pět místností, jedna sloužila jako ředitelna, jedna jako kabinet, zbytek fungoval jako třídy. Škola tedy ve svých začátcích neměla místa nazbyt, což byl zásadní a dlouhodobý problém. Dalším problémem, který souvisel s tehdejším rozdělením státu na kraje, byla blízká poloha dvou zdravotnických škol - vedle prostějovské školy fungovala o patnáct kilometrů dál škola stejného typu v Olomouci, což způsobilo, že v letech 1958 – 1961 nebyly v prostějovské škole obsazeny všechny ročníky a škola doslova živořila. Následná reorganizace krajů tento problém odsunula do pozadí. Paradoxně rozvoji školy pomohly i události z roku 1961, kdy v nemocnici přestaly pracovat řádové sestry a musely být nahrazeny civilními. Došlo k obrovskému pohybu pracovních sil, do města byly na umístěnky povolávány sestry z jiných míst státu, které však brzy opět odcházely, rostla fluktuace. Situaci stabilizoval až v roce 1964 nástup třiceti prostějovských maturantek. Objevil se požadavek mít ve škole stabilně minimálně dvě paralelní třídy, tedy po čtyřech letech i třídy maturitní, neboť absolventky odcházely pracovat jako zdravotní sestry také do oblastí Vyškovska, Blanenska a Konicka.
V roce 1965 došlo ke změně ve vedení školy. Za náhle zesnulou ředitelku Valeriánovou byl do funkce jmenován pan Ladislav Crhák. Nové vedení školy mělo hlavní zájem na všeobecném zkvalitnění podmínek vyučovacího procesu, protože rostl počet studentek a požadavky na jejich kvalitu byly stále vyšší. Přímo ve škole byla zřízena odborná učebna pro výuku péče o nemocné, jakýsi předchůdce tří současných moderně vybavených učeben imitujících nemocniční pokoje. Protože byly rozšířeny výukové prostory a bylo nezbytně nutné, aby jim ustoupil i internát, objevil se problém, kde ubytovat studentky. Ten se podařilo vyřešit ve spolupráci s vedením prostějovské nemocnice. Škola získala ubytovací prostory přímo v areálu nemocnice, nejdříve v bývalé kapli řádových sester a později v pěti místnostech jiné budovy. Dalšími novými učebnami byly učebna pro výuku jazyků a učebna pro výuku lékařských předmětů. Škola měla dále kabinety tělesné výchovy, chemie, tři běžné třídy, ředitelnu, kancelář a sklad. Některé prostory využívala společně se školou základní. Jednalo se o tělocvičnu, dále o chemickou a fyzikální laboratoř. I v učitelském sboru došlo ke stabilizaci. Kromě ředitele měla škola pět učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů a pět učitelek odborného výcviku. Odbornou výuku zajišťovali externě lékaři. Dívky studovaly v oborech zdravotních a dětských sester. Pět let ve škole fungoval jako jediný v republice celostátní specializační kurz pro ženské sestry, které praktikovaly v nově zřízené porodnici, kde byl pro ně též zřízen internát. Spolupráce školy a prostějovské nemocnice byla vysoce hodnocena kontrolními orgány, neboť studentky měly možnost praktikovat na jedenácti odděleních nemocnice a též v ordinacích závodních, v OP a Agrostroji, a ordinacích obvodních.
Rok 1974 znamenal opět změnu ve vedení školy. Do listopadu řídil školu pan Ladislav Crhák, pak do konce školního roku ve funkci zastupující ředitelka paní Sylva Matošková; srpen 1975 znamenal stabilizaci na tomto postu, ředitelem byl jmenován pan Vladimír Zeman.
Před novým vedením školy i všemi pracovníky stál nový úkol - zlepšit materiálně technické podmínky tak, aby odpovídaly nejmodernějším trendům. Opět pomohla mimořádně dobrá spolupráce s prostějovskou nemocnicí, s jejíž pomocí byla zakoupena nová didaktická technika, došlo k přestavbě učeben.Vyučovací proces se zkvalitnil. V osmdesátých letech byla ovšem existence školy opět ohrožena, neboť se objevila snaha část zdravotnických škol zrušit. Prostějovské škole přitížila již zmiňovaná absence vlastní budovy. Opět se ovšem projevilo pochopení prostějovské nemocnice a tentokrát i okresních orgánů a podařilo se docílit toho, že dvě horní patra v budově na třídě Pionýrů č. 3 dostal do správy Krajský ústav národního zdraví pro Střední zdravotnickou školu a dvě dolní patra Základní škola. Navíc získala naše škola nový internát. V něm byla iniciativou všech pracovníků školy a Domova mládeže zřízena jídelna, sauny s bazénem, klubovna a menší tělocvična. Právě sport se také stal jednou z důležitých aktivit školy. Byla například založena tradice plaveckých soutěží zdravotnických škol, které každoročně probíhaly v prostějovském krytém bazénu. Nutno podoktnout, že v nich soutěžící vždy dosahovaly kvalitních výkonů. Tradici získalo i pořádání soutěží Předlékařské první pomoci s aktivní účastí pracovníků nemocnice v nich.
Ve škole v té době bylo možno studovat dva obory - obor zdravotních a obor dětských sester. Absolventky byly připravovány nejen pro prostějovský, ale i pro blanenský okres, kde zdravotnická škola nebyla. I to, že škola zásobovala pracovními silami více regionů, zřejmě způsobilo, že se konečně začalo reálně uvažovat o stavbě samostatné budovy zdravotnické školy, včetně internátu v areálu nové nemocnice. Do plánů ovšem zasáhly události širšího významu.
V listopadu 1989 byl svržen totalitní systém. Na všech školách byly vypsány konkurzy na nové ředitele.Protože ředitel Zeman tehdy dovršil důchodový věk, do konkurzu se již nepřihlásil. Z konkurzu vyšla jako ředitelka školy paní Milada Sobotková. Nová ředitelka nemohla již z důvodu omezených finančních dotací do zdravotnictví a školství počítat se stavbou budovy školy. Jejím hlavním cílem se stalo zlepšovaní podmínek v prostorách stávajících. Podařilo se jí získat prostředky na další nákup didaktických pomůcek, došlo k částečnému přebudování odborných učeben a tříd, začala se budovat učebna výpočetní techniky, byly upraveny chodbové prostory. Pro žáky a vyučující byly pořádány exkurze do zdravotnických zařízení našich i zahraničních ( Norimberk, Vídeň…).
Sloučením oboru zdravotní a dětská sestra vznikl obor všeobecná sestra. Ten bylo možno na naší škole studovat jako obor čtyřletý žákům ze základních škol a nebo dvouletý o absolventům škol středních. Neúspěchem skončily snahy otevřít obor ošetřovatelka nutný pro trojstupňové zdravotnictví. Škole se podařilo získat povolení pro výuku jednoletého oboru sestra pro intenzívní péči. Absolventky oboru sestra pro intenzívní péči, studovaného po maturitě na středních zdravotnických školách formou jednoletého studia, nacházely široké uplatnění v prostějovské nemocnici i v sousedních okresech. Tento obor však nelze nyní na SZŠ Prostějov studovat, neboť se stal doménou vyšších zdravotnických škol.
Od roku 1997 do roku 2010 řídila školu paní Ivana Hemerková. Během této doby došlo především ke změně celého oboru. Všeobecnou sestru nahradil obor zdravotnický asistent. Škola celkově rozkvetla a to díky mnoha a mnoha úpravám a všeobecné modernizaci mobiliáře. Škola se také zapojila do projektů EU a v této tradici všeobecného rozvoje pokračuje i dnes, kdy školu řídila Mgr. Marie Dostálová a od roku 2020 Mgr. MArtin Mokroš
SZŠ dnes

V roce 1999 proběhly v prostějovském divadle oslavy padesáti let zdravotnického školství v Prostějově, na kterých bylo konstatováno, že všechny čekají náročné úkoly, aby se škola stala moderní institucí pro jedenadvacáté století. Především to znamenalo udržet stabilizovaný sbor a počet tříd, vždy dvě jednom ročníku oboru všeobecná sestra. Ne vždy se však vše dařilo na sto procent.Všechny prostory byly zrekonstruovány, zmodernizovány, vymalovány a těší se na všechny své návštěvníky a uživatele.
Na základě reforem v základním školství a opětném zavedení devítileté školní docházky ve školním roce 1996/1997 přišlo střední školství o jeden celý ročník studentů a to samozřejmě zasáhlo do úvazků učitelů, financování škol a například ve školním roce 1999/2000 nebyli na školách maturanti.
Ve školním roce 2004/2005 došlo na radikální změnu ve zdravotnickém školství. Byl zrušen obor všeobecná sestra a zaveden obor zdravotnický asistent , takže školy měly v tomto školním roce tři ročníky všeobecných sester a prváky zdravotnické asistenty. Tato změna oboru způsobila, že na škole postupně končili své pedagogické působení lékaři a výuku všech odborných předmětů a klinických předmětů postupně převzaly jen odborné vyučující. Ve školním roce 2007/2008 poprvé nový obor maturoval. Tyto nejrůznější změny ovšem nezabránily tomu, aby se škola dál nerozvíjela a nemodernizovala.
Do jubilejního školního roku zdravotnická škola vstoupila s novými sousedy v budově na Vápenici respektive Rejskově ulici. Byla zrušena Základní škola Rejskova a do budovy na Vápenici se ke škole přestěhovala část Základní umělecké školy a celou budovu na Rejskově ulici dostala do užívání Soukromá škola podnikání a obchodu. Pro zdravotnickou školu to znamenalo v přízemí zisk tělocvičny a kabinetu TV a dvou skladových prostor, v prvním patře pak jedné třídy ze které byla vybudována šatní místnost pro druhé až třetí ročníky. Došlo k přebudování i tradičních prostor, nový nábytek dostal kabinet všeobecně vzdělávacích předmětů, změnu zaznamenal kabinet jazyků, který byl přesunut do bývalého kabinetu TV a z něj vznikla šatní místnost pro první ročník, byla přebudována WC a skladové prostory ve třetím patře, vše vymalováno, třída ve třetím patře vybavena novým školním nábytkem. Během léta v souvislosti s rekonstrukčními pracemi byla dokončena výměna oken, zrekonstruován odpadní systém a modernizována WC ve všech patrech.
Všechny tři školy společně využívají kantýnu v přízemí a taktéž prostory školního dvora, který přirozeně spojuje budovy na ulicích Vápenice a Rejskova.
Škola má dvanáct moderně vybavených většinou prostorných učeben pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů, odborných předmětů a odborných učeben předmětu ošetřovatelství. Všechny jsou průběžně modernizovány. Odborné učebny jsou částečně školními třídami, a částečně simulují pracovny sester a nemocniční pokoje.
Učebna psychologie a pedagogiky má kruhové uspořádání sezení pro skupinovou výuku a relaxaci. Učebna pro výuku odborných předmětů je vybavena dataprojektorem propojeným s notebookem, videopřehrávačem a DVD přehrávačem. Téměř všechny ostatní učebny televizním přijímačem s videopřehrávačem a bohatou nabídkou videozáznamů, učebna literatury také audionahrávkami. Vzhledem k modernizaci didaktické techniky jsou zvukové a videozáznamy převáděny na CD respektive DVD disky. Dále je požíván přenosný dataprojektor, který lze napojit jak na stolní počítač, tak notebook, většinou je využíván pro výuku výpočetní techniky, mimoškolní akce a slouží žákům k prezentaci prací. Byl také již zakoupen a namontován další statický dataprojektor v jedné z učeben pro všeobecnou výuku.
Všechny učebny mají řadu obrazů, modelů, schémat a grafů. Ve všech prostorách školy je již možnost wi-fi připojení na internet a je již zrealizováno vybavení všech učeben, ale i kabinetů minimálně jedním počítačem. Výhledově bude rozšířen počet notebooků a uvažuje se o minidataprojektorech. Všechny pomůcky jsou průběžně aktualizovány. Průběžně je doplňován software a to na základě doporučení a žádostí vyučujících jednotlivých předmětů, kteří novinky neustále sledují.
Výuka výpočetní techniky je vedena ve specializované učebně, jejíž vybavení je neustále modernizováno a doplňováno. Počítače jsou propojeny do sítě a ze všech je umožněn přístup na internetovou síť. Žákům slouží žákovská knihovna v kabinetě všeobecně vzdělávacích předmětů, ale také odborná knihovna a studovna, jejichž fond využívají také vyučující. Knihovna – studovna, je vybavena počítačem s připojením na internet a laserovou tiskárnou a dále novým nábytkem a je tedy plně funkční. Výuka cizích jazyků je realizována ve specializované jazykové učebně.
Při výuce ošetřovacích postupů mají žáci možnost pracovat s resuscitačním modelem se zapisovačem fyziologických funkcí Recording Resusci Anne, další resuscitační modely jsou k dispozici i na mimoškolní akce, byl zakoupen i model dítěte pro výuku péče o dítě, k dispozici je dále žákům infúzní pumpa s lineárním dávkovačem, modely pro nácvik cévkování, odběrů krve, aplikace injekcí, atd. K seznámení s vedením dokumentace ve zdravotnických zařízeních v Evropské unii slouží materiály HINZ.
Výuka praxe probíhá na smluvně zajištěných pracovištích Středomoravské nemocniční a.s., odštěpném závodě Nemocnice Prostějov. S nemocnicí vyučující odborných předmětů stále úzce spolupracují, navštěvují například v rámci dalšího vzdělávání tamní odborné semináře a také sami pořádají odborné konference, kterých se účastní zaměstnanci nemocnice. Vrchní a staniční sestry se i jako odborníci z praxe účastní praktických maturitních zkoušek, spolu s vyučujícími lékaři také společenských a reprezentačních akcí školy. Uskutečňuje se také neformální setkání vedení školy, odborných vyučujících a hlavní, vrchních a staničních sester přímo ve škole, na kterém jsou rozdiskutována všechna důležitá témata, týkající se další spolupráce.
Škola je pro svou činnost materiálně a technicky velmi dobře vybavena. Na velmi dobré úrovni je spolupráce s Radou rodičů, Školskou radou a dalšími institucemi města, kraje a regionu.
Zásadní změna nastala ve školním roce 2010/2011. Ředitelka školy Mgr. Hemerková prošla úspěšně volebním bojem a byla za ODS zvolena místostarostkou města Prostějova, následně došlo ke konkurzu na ředitele školy, jehož vítězem se stala Mgr. Marie Dostálová a od března 2011 je oficiálně novou ředitelkou školy. Jejím zástupcem byl jmenován Mgr. Martin Mokroš, metodickou vedoucí pro odborné předměty zůstala Mgr. Anežka Vítková, výchovným poradcem se stala Mgr. Ivana Halouzková a protidrogovým preventistou zůstala Mgr. Šárka Pavlovská. I ve školním roce 2014/2015 po dalších volbách zůstalo personální složení na škole stejné.
Ve školním roce 2016/2017 byla zrušena funce vedoucí odborné praxe a byla zavedena funkce vedoucí sekce odborných předmětů, kterou vykonávala Mgr. Frondlová, měla stejné kompetence jako vedoucí sekce humanitních předmětů Mgr. Vacová a vedoucí sekce přirodovědných předmětů Mgr. Bartůsková. Výchovnou poradkyní se stala Mgr. Kellnerová.
Na základě zákona 201/2017 Sb. byl zaveden do středních zdravotnických škol obor praktická sestra, který by měl v celkovém rozsahu 5 let ( 4 + 1 ) vychovávat pro praxi střední zdravotnický personál. Platnost zákona je od 1.9.2017.
Od roku 2018 se do funkce ředitelky vrátila Mgr. Ivana Hemerková, která osm let vykonávala funkci náměstkyně primátora. Společně s ostatními zaměstnanci se podílela na procesu zavádění nového oboru praktická sestra. Ve funkci ředitelky oslavila i sedmdesátiny zdravotnického školství ve městě.
Od roku 2020 řídí školu Mgr. Martin Mokroš, MBA. Škola se dále proměňuje a modernizuje, digitalizuje a směle se dívá kupředu.
Podrobnosti o činnosti školy lze nalézt na oficiálním webu školy www.szdravpv.cz a dále na speciálním webu, vytvořeném u příležitosti letošních oslav szsvyroci.websnadno.cz.